Kapitel 1: Om att våga ta första steget & några viktiga lärdomar på vägen

”För att komma igång ska du sluta prata och börja göra” - Walt Disney, medgrundare av Walt Disney Company

Att våga ta steget och säga upp sig för att starta eget är tufft för många. En del människor tenderar att fastna i ”jag ska bara göra klart den här grejen på jobbet först”-fällan. Andra tvekar av ekonomiska skäl och oroar sig för hur de ska få in tillräckligt med uppdrag - trygghetssökande personer vill ofta ha ett första uppdrag säkrat innan de säger upp sig. Och ibland händer det saker i privatlivet som gör att arbetsplanerna inte kan ha högsta prioritet. 

Många av konsulterna i NOX-nätverket vittnar om att tajming är svårt, om man väntar på det perfekta tillfället är risken stor att man aldrig kommer till skott. Deras budskap är därför tydligt: om du tror på dig själv och din företagsidé så kör. Idag. Vänta inte.   

”Jag hade funderat ett tag på att starta företag, men eftersom jag precis gått igenom en skilsmässa kändes det inte som rätt läge att starta eget konsultbolag. Men jag bollade idén med några seniora kollegor som var egenkonsulter och de sa att det finns inte ett passande ”perfekt” läge för att starta eget utan det gäller att köra på. Uppmuntrad av dessa råd så startade jag eget konsultbolag och resten är historia.”
-Rami Lahdo
”Jag har vid flera tillfällen hoppat av till synes ”perfekta” välbetalda jobb med goda framtidsutsikter. Jag har vågat följa den inre rösten som sagt att det är något annat som det är meningen att jag ska pröva. Många gånger har det varit osäkert, turbulent och väldigt utmanande. Men min egen tillit har hela tiden funnits i grunden – och jag har alltid landat på fötterna. Det har inte alltid blivit som jag trott – utan bättre!”
-Siv Vimala Österlund
”När jag startade eget som konsult var jag osäker på hur jag skulle hitta uppdrag. Detta var det största orosmomentet för mig. Precis när jag bestämt mig för att bli egen ringde två kunder upp mig och ville att jag skulle hjälpa dem. Så plötsligt, från att inte ha någon aning om hur jag skulle hitta uppdrag, hade jag svårt att erbjuda de två kunderna så mycket som de ville ha av min tid.”
-Caroline Olburs

Att gå över från anställd till egen konsult ställer krav på dig. Som anställd har man ofta en tydlig rollbeskrivning och det finns en förväntansbild av vad man ska uppnå. Som egen konsult bestämmer du allt själv plus att du under den första tiden också ska lära dig att vara entreprenör och driva bolag.

Många konsulter vittnar om att det är tuffast precis i början när många bitar ska sättas på plats samtidigt. Det är svårt att veta vad man ska prioritera först: göra en affärsplan, skaffa uppdrag, säkra patent eller ta fram en hemsida? Eftersom alla företag är olika finns det inget facit. Men med hjälp från NOX-nätverket har vi tagit fram en checklista på viktiga saker att inte glömma bort i uppstartsfasen. Följer du den har du kommit en bra bit på vägen!

CHECKLISTA: 11 PUNKTER ATT TÄNKA PÅ NÄR DU STARTAR DITT KONSULTBOLAG

  • Bestäm namn på bolaget tidigt – och ha backup-alternativ – så att du inte behöver stressa fram något. Bolagsnamnet ska anges samtidigt som man skickar in ansökan till Bolagsverket.
  • Undersök vilket typ av företag som passar dig: aktiebolag, handelsbolag eller enskild firma. Om man har råd och har bråttom kan man köpa ett standardbolag, då slipper man en hel del pappersarbete.
  • Gör en enkel budget där du ser över både intäkterna och kostnaderna på kort och lång sikt. Gör antaganden där du inte har faktiska siffror – utgå t.ex. från den minsta lön du tänker att du kan klara dig på under första året.
  • Om du är ovan med att göra budget eller ekonomiska planer kan du ta hjälp eller utgå från standardiserade mallar. På www.verksamt.se finns bra mallar för affärsplaner. Svenska baskontoplanen (www.bas.se/kontoplaner) ger en bra inspiration för vilka intäkter och kostnader som kan uppstå samt vägledning hur de kan grupperas.
  • Påbörja din affärsplan: börja med att formulera ditt erbjudande och målsättningen med företaget. När du kommit igång med verksamheten kan du uppdatera och bygga ut affärsplanen ytterligare. 
  • Se över ditt nätverk av säljkanaler och välj samarbetspartners med omsorg. I IT-branschen finns många olika typer av säljbolag, mäklare och nätverk som kan leda dig till gig. Välj en partner som matchar din filosofi och kompetens, och där arvodesmodellen känns rätt för din verksamhet.
  • Lägg tid på att uppdatera din LinkedIn-profil. Nästan alla uppdragsgivare inom IT-branschen börjar med att titta på LinkedIn – därför är en bra beskrivning av ditt företag, en utförlig CV och rekommendationer från andra viktiga att underhålla.
  • Bestäm dig för hur viktigt det är för din verksamhet med ytterligare marknadsföringskanaler som hemsida, logotype, presentationsmaterial, osv, och satsa på att ta fram det viktigaste först. Fråga runt i ditt nätverk efter bra leverantörer om du inte har kompetensen och tiden att göra allt själv. 
  • Oavsett om du vill sköta det mesta av ekonomin själv eller om du vill ta hjälp så lägg tid på att hitta en redovisningsbyrå som kan hjälpa dig på din nivå och som har goda referenser.
  • Startar du en idédriven verksamhet så skriv ner och dokumentera din idé så detaljerat du kan. Om du ska utveckla ny teknik se till att du säkrar rättigheter genom patent eller ett bra NDA-dokument och se till att alla som tar del av idén skriver på det.
  • Ta rätt betalt från början. Det är lätt att jobba gratis i början för att få chansen, men om du kommer in på fel prisnivå är det svårt att övertyga kunderna om att betala rätt pris framöver.

UR VERKLIGHETEN:

"När jag startade mitt första företag hade jag ingen aning om lämplig prissättning, vilka intäkter det skulle generera och vilka kostnader företaget skulle dra på sig. Därför gjorde jag en ekonomisk plan för att få koll på siffrorna. Jag jobbade med många antaganden eftersom jag saknade riktiga värden. Planen visade att det skulle kunna bli ett lönsamt företag och först då bestämde jag mig för att köra. Efter några månader följde jag upp planen. Självklart var det mycket som blivit helt annorlunda vilket gjorde att jag fick justera planen och anpassa utgifterna till de nya förutsättningarna för att uppnå den tänkta lönsamheten."
-Mark Zeise
"När du gör något litet extra och som du ändå inte vill ta betalt för, kom ihåg att skriva det på fakturan och 0 kr på raden. Då ser kunden att du ger de något extra – inte alls säkert att de ser eller tänker på det annars – plus att de får det att känna att de har gjort en bra affär och kan lita på ditt företag."
-Pekka Sihvo
"Vi hade en idé inom Online Casino branschen och hade genomgång av idén med flera företag inom branschen. På ett stort börsnoterat svensk företag inom Online Casino hade vi muntligt genomgång och presentation. Tyvärr hade vi inte någon NDA med oss och företaget i fråga “lovade” självklart att inte använda sig av idén. Sju månader senare hade de en stor kampanj på sin hemsida med samma titel som vår presentation."
Lezgin Serin
"När jag drog igång mitt bolag bestämde jag mig för att använda människor i mitt nätverk för att göra sådant som jag själv inte har tid och kompetens för. Till exempel anlitade jag en kompis som har foto som specialintresse till att ta bilder till hemsidan. Texter till LinkedIn och hemsida skrev jag själv, men eftersom jag inte är en skribent använde jag mig av en annan god vän som gick igenom texterna innan de publicerades.
När jag skulle ta fram företagets logotype utlyste jag en tävling där ett antal designers tävlade om att ta fram min logga. Det blev ett resultat som jag är supernöjd med!"
-Irene Ström

NOX CONSULTING SUMMERAR & REKOMMENDERAR:

Sammanfattningsvis handlar det mesta i den här första uppstartsfasen om att komma igång och att våga ta de där första viktiga stegen.

Vi rekommenderar att du släpper prestigen om att det ska vara perfekt från början. Det är viktigare att ha ett aktivt och utvecklande förhållningssätt så att du kommer igång och kan jobba med att utveckla och förbättra din verksamhet över tid. Det är det som skapar långsiktig framgång!