KAPTIEL 8: Hitta dina styrkor – och fatta rätt beslut för dig!

”Oräddhet är som en muskel. Jag vet från egen erfarenhet att ju mer jag tränar den desto mer naturligt blir det för mig att inte drivas av rädsla.”

Arianna Huffington 

Rädsla är ingen svaghet som egenföretagare, det är en drivkraft som för ditt företag framåt. Men medan vissa rädslor hjälper en att fatta kloka beslut, är andra rädslor snarare hinder som är till för att utmanas och övervinnas. Men hur vet man vad som är vad – i vilka situationer ska man utmana sina rädslor och i vilka situationer gör man klokast i att lyssna sin magkänsla?

Det finns såklart inget facit på den frågan, men ett sätt att bli bättre på att fatta beslut som är rätt för dig och ditt företag är att börja med att tydliggöra ditt varför med företaget. Varför startade du företaget – vad är det du vill uppnå egentligen?

Många tycker att det är svårt att definiera företagets varför, det glider lätt över till vad man ska göra eller hur man ska göra det. Om du hamnar i den fällan så börja om, till slut kommer det att lossna!

Oavsett om ditt varför handlar om att du vill ha frihet att styra över din egen tid, att du vill göra skillnad i din bransch eller att du vill bryta ny mark inom en viss teknologi, så är det viktigt att ha det klart för sig. Och tänk på att det inte finns någon gradering, inget varför är bättre än något annat, däremot är ditt varför en viktig kompass för hur du ska navigera ditt företag.

Med ditt varför i ryggen, är det lättare att fatta rätt beslut för dig och ditt bolag. När du får en ny förfrågan som du är tveksam till blir beslutet oftast mycket lättare när du ställt kontrollfrågan: är det här ett uppdrag som ligger i linje med mitt varför eller är det ett sidospår?

 

För mig handlar det alltid om människor. Senast jag bytte uppdrag var jag på flera olika intervjuer. Jag fastnade verkligen för ett uppdrag där vi under den inledande intervjun satt och skrattade tillsammans. I slutändan var det det som fällde avgörandet, för trots att det var sämre betalt så valde jag ändå det uppdraget. Det har jag aldrig ångrat. Vi har haft ett fantastiskt samarbete, och uppnått så mycket tillsammans! Och framförallt har vi hela tiden haft roligt, även om det stundtals varit oerhört utmanande att ta sig framåt.

Min uppdragsgivare är nu på väg mot nya utmaningar, och jag är säker på att vi snart kommer att jobba ihop igen, men i en annan kontext.   

/Marit Emanuelsson

 

Att vara egenföretagare innebär att man har helhetsansvaret för sitt bolag. Man bör se till att ta beslut som gynnar bolaget, även om det ibland tar emot på det personliga planet. Som person tycker jag inte om att göra någon besviken. En gång fick jag ett erbjudande om förlängning av ett pågående konsultuppdrag på tre månader. Jag trivdes bra på uppdraget och hade bra kollegor runtomkring mig. Samtidigt fick jag ett erbjudande om ett annat uppdrag på nio månader. Det var ett svårt beslut men jag valde att ta det nya uppdraget på nio månader. På det personliga planet var det svårt att tacka nej till förlängningen men det var rätt beslut för mitt företag.

/Rami Ladho

 

Det är otroligt viktigt att kunna förmedla vad ens företag gör och strävar mot, att man på några korta meningar kan beskriva vad man håller på med för alla. Det är alltså inte bara de som är prospects, kunder och intressenter i verksamheten som ska förstå vad du säger, utan också vänner, bekanta du möter på ICA och din mamma. Är man inte själv glasklar över vad man gör och strävar mot, så hur ska då omgivningen kunna vara det?
Istället för att initialt lägga för mycket tid och pengar på att sätta samman en affärsplan och marknadsplan tycker jag att man ska fokusera på att beskriva vad verksamheten håller på med. Mitt råd är att titta på hur större företag har formulerat sin verksamhet, vilka strukturer och rubriker de använder. Genom att surfa runt och jämföra olika företag kan man också inspireras och låna ”bits and pieces” och börja beskriva sin egen verksamhet med egna ord.

Hur vet man att ens beskrivning funkar? Testa! Prova på din mamma, ditt barn, före detta kollegor och vänner. De ska inte imponeras över alla fina ord och fråga vad kompetensbreddande verksamhetsutveckling betyder, utan de ska säga ”jaha, då fattar jag”. Med det sagt - keep it simple!
/Helena Höglund

Det finns dagar i företagarlivet som är riktigt tuffa. Problemen kanske hopar sig i dina projekt, tiden räcker inte till eller så är ekonomin svajig och du har svårt att få nya uppdrag. De dagarna är det viktigt att känna en förtröstan i sig själv – och i företagets varför. Om du har ett långsiktigt mål att fästa blicken mot och ett rättesnöre för hur du ska agera i tuffa situationer får du lite extra styrka att klara även denna motgång. 

Som projektledare för ett stort projekt hos en kund med pressad deadline hamnade vi i rejäl knipa när vi insåg att all hårdvara som vi har väntat på och nu fått levererat, inte visade sig vara kompatibel med den mjukvara som vi köpt. Leverantören av mjukvara hade godkänt hårdvaran och leverantören av hårdvara hade godkänt mjukvaran men detta var en klen tröst när worst case scenario var att vi försenade lanseringen som påverkade en miljon kunder och uppdragsgivaren hade behövt stå i massmedia och förklara sig.

Jag samlade alla berörda i teamet samt leverantörerna för att fokusera på en lösning – och inte på ursäkter, juridik eller kommunikation utanför projektet. Alla frågor utifrån fick gå till mig medan alla (oavsett tillhörighet) jobbade med att lösa problemet.  På detta sätt löste vi tillsammans problemet. Vi fick en ny hårdvara i tid (som var billigare + att vi fick pengar tillbaka). Leverantörerna gjorde sitt yttersta för projektets bästa eftersom de visste att vi var ett gemensamt team, och i gengäld blev de hjältar hos kunden för bra arbete. Och i slutändan var det ingen som brydde sig att det egentligen skett ett superfel.

/Gabriel Gherman

När vi hade köpt vårt företag insåg vi med förfäran att vi blivit lurade. 70 % av omsättningen försvann inom 6 månader. Vår bank rekommenderade oss att ta kontakt med ett juridiskt ombud som de hade bra erfarenheter av. Vi träffade juristen som tittade på vårt fall. Allt kändes bra och han trodde att vi hade ett case i domstol, men tyvärr hade han inte tid själv för han var på väg att gå i pension. Istället rekommenderade han ett annat juridiskt ombud. Tacksamma tog vi vårt case till den nya juristen. Det känns inte riktigt bra med honom men eftersom vi var oerfarna kring juridiska processer och inte jobbat med jurister tidigare, valde vi att gå vidare med honom, trots att vår magkänsla sa motsatsen.

Vi förlorade två tvistemål i tingsrätten, innan vi bytte ombud, men då var det för sent eftersom hovrätten granskar tingsrättens dom som baseras på talan från vårt klantiga ombud. Men blicken i backspegeln skulle vi långt tidigare litat på magkänslan, och inte av tacksamhet tagit den rekommendation vi fick.
/Kaarina Kranz

En klurig utmaning som vi konsulter i IT-branschen kontinuerligt måste ta ställning till är avvägningen mellan att jobba 100% i uppdrag eller att jobba lite mindre för att ha tid till kompetensutveckling. Ibland är man lyckligt lottad och får uppdrag som innebär att man behöver utveckla sig och lära nytt, men vanligare är att man blir tillfrågad om uppdrag inom de områden man redan behärskar.

Att investera i tid för kompetensutveckling – och i förlängningen sin framtida säljbarhet – kan vara svårt, man vill varken tacka nej till uppdrag som ger inkomst eller riskera att ens uppdragsgivare ser sig om efter någon annan för att man inte är beredd att lägga fulltid på uppdraget.

Men en tröst är att det blir lättare att prioritera när du utgår från ditt företags varför. Genom att se vad du brinner för blir det lättare att fatta beslut om hur och på vilket sätt du ska utveckla din kompetens.

Att ha ett svalt intresse för det man pysslar med funkar inte som IT-konsult. De enmanskonsulter jag känner som är mest framgångsrika är de som har ett brinnande intresse för det som de gör. Givetvis räknar jag dit mig själv. Vi kan inte riktigt sluta med en uppgift förrän lösningen är ännu lite bättre. Vi kan inte låta bli att läsa IT-litteratur på jullovet och innan vi somnar. Vi bygger appar på nätterna. Vi installerar molntjänster på lådan som står bredvid dammsugaren i förrådet. Tyvärr bygger vi webbsajter åt bekanta för väldigt lite pengar. Men vi lär oss massor av att bygga webbsajter åt bekanta. Våra bekantas webbsajter har massor av moderna features och använder den senaste tekniken. Vi har en spegel i hallen som visar Google-kalendern och dagens väder. Det märks på oss att vi har ett stort intresse för vårt jobb när vi pratar med kunder.

Och rätt vad det är får vi ett ordentligt uppdrag eller en upphöjd roll på grund av allt vi lärt oss på fritiden! Så ägna dig åt en verksamhet som du tycker är rolig och som du brinner för!

/Johan Linderoth

 

Checklista: 7 tips som hjälper dig att hitta dina styrkor och fatta rätt beslut

 o     Definiera ditt företags varför. Titta på denna video för att förstå vinsterna med att sätta företagets varför: www.youtube.com/watch?v=sioZd3AxmnE

o     När du står inför svåra beslut: navigera utifrån ditt företags varför. Ställ kontrollfrågor som om beslutet stöttar/motverkar ert varför.

o     Formulera vad företaget gör och strävar mot på ett lättförståeligt sätt som även folk utanför branschen förstår. Det är ett sätt att tydliggöra företagets styrkor både för dig själv och för andra!

o     Testa dina företagsbeskrivningar på folk som jobbar med andra saker, och om inte din mamma eller dina barn förstår vad du försöker säga: formulera om!

o     Investera i dina egna styrkor! Lägg tid på kompetensutveckling på det du är bra och brinner för – det gör det roligare och lättare att få fler uppdrag framöver.

o     Gör ett personlighetstest för att ta reda på dina styrkor och svagheter. Finns flera gratisvarianter på nätet, exempelvis denna: www.16personalities.com/sv

o     Våga ta obekväma beslut! De obekväma besluten, som att tacka nej till uppdrag som inte känns 100% eller att inte anställa någon som inte känns klockren i ditt bolag, är oftast bara obekväma en kort stund och betydligt bättre än att göra motsatsen! 

 

NOX CONSULTING SUMMERAR & REKOMMENDERAR:

Det coola med entreprenörskap är att det får människor att växa. Genom att starta eget företag sätter man allt ansvar på sig själv – och ansvar gör att man utvecklas!

Bara genom att fatta beslutet att starta eget har du visat på ditt ansvarstagande och din styrka. Använd den de dagar då det känns tyngre. Tänk tillbaka till vad som triggade igång dig att starta eget och använd den positiva kraften!

Och nu när du är din egen chef, se till att vara en bra sådan! En sådan som bestämmer att kompetensutveckling är viktigt och ska prioriteras. En sådan som sätter ditt välbefinnande och dina önskningar i centrum när det är dags att fatta svåra beslut!