Intervju med Julia Widerståhl, marknads- och eventchef på NOX och CIOCO2
Som marknads- och eventchef på NOX har Julia Widerståhl ett brett och varierande uppdrag som spänner över allt från strategiskt varumärkesarbete till operativt genomförande. Hon producerar nyhetsbrev, skriver artiklar och hittar aktuella ämnen som engagerar nätverket. Eventplanering är en central del av rollen där Julia bokar talare, säkerställer att allt flyter smidigt och ofta fungerar som serviceperson, samt teknisk support för gäster och talare.
Utöver detta ansvarar hon för NOX visuella kommunikation genom fotografering, digital design och innehåll till sociala medier som LinkedIn och Instagram. Tillsammans med säljteamet utvecklar hon strategier som stärker varumärket och driver affären framåt. ”Det bästa med min roll är att den är så varierande och social. Ingen dag är den andra lik”, säger Julia.
För Julia är det mest givande med att forma NOX event möjligheten att skapa ringar på vattnet.
”Det är fantastiskt att kunna lyfta talare i vårt nätverk och ge dem en plattform, samtidigt som vi sprider kunskap om viktiga och aktuella ämnen. Allt från miljö och teknik till samhällsutveckling. På köpet lär jag mig själv enormt mycket”, berättar hon.
Hon berättar att en av höjdpunkterna är att se människor mötas, utbyta idéer och knyta nya kontakter som berikar deras egna nätverk. För Julia handlar det om att skapa sammanhang där kunskap, relationer och nya tankar får ta plats.
Hållbarhet som självklarhet
Sedan några år tillbaka har NOX beslutat att inte servera kött och att undvika engångsförpackningar på event. Enligt Julia är det en naturlig del av företagets helhetsstrategi.
”Hållbarhet är något som genomsyrar alla våra processer på NOX. Framför allt arbetar vi aktivt med Hållbar IT genom initiativet CIOCO2, men vi måste också se till vårt eget avtryck som helhet. Att välja bort kött och engångsartiklar är ett konkret sätt att ta ansvar och det öppnar för att hitta kreativa, goda och innovativa alternativ.”
På sommar- och julfester serveras ofta veganska rätter i samarbete med food trucks och cateringpartners som delar NOX:s värderingar. Dekorationer återanvänds och stylas om för att passa nya teman. En lösning som både är miljösmart och estetiskt tilltalande.
”Hållbarhet är inget sidospår hos oss. Det påverkar alla beslut vi tar, stora som små.”
Reaktionerna på de hållbara initiativen har främst varit positiva. Många gäster har uppskattat nytänkandet och blivit överraskade över hur god vegansk mat kan vara. Så som bao buns, hamburgare, gourmet-korvar och dumplings.
”Det finns alltid några som nämner att de saknar kött, men vi står fast vid att ett företag har rätt att bjuda på mat som speglar dess värderingar. För oss är hållbarhet en del av identiteten.”
Personligt engagemang
För Julia är hållbarhet lika mycket en personlig övertygelse som en yrkesfråga. Hon har själv varit köttfri i flera år och brinner för klimatfrågan.
”Jag tror att företag har störst möjlighet att påverka klimatet i stor skala. De kan visa att det går att driva en framgångsrik verksamhet utan att det sker på klimatets bekostnad. Jag är stolt över att jobba på ett företag som vill bidra till något större än bara sin egen affär.”
Hon menar att det borde vara självklart för både företag och privatpersoner att fatta beslut med klimatet i åtanke.
”Det är märkligt att man ibland ses som ’radikal’ för att man bryr sig om klimatet, när det egentligen är en förutsättning för allas framtid, även företagens.”
Framtidens hållbara event
Julia tror att framtidens event kommer präglas av färre onödiga giveaways, fler hållbara partnerskap och ett större fokus på mat som är både välsmakande och miljösmart. Engångsartiklar kommer att ersättas av återanvändbara och återvunna alternativ.
”Vi kommer också bli bättre på att välja vilka event som ska vara digitala och vilka som ska vara på plats för att minska klimatpåverkan utan att tappa värdet av möten.”
Julias tips till andra företag
Julia uppmanar företag som vill arbeta mer hållbart med sina event att börja med att definiera vilken känsla och vilka värderingar de vill förmedla.
”Våga testa nya matkoncept och hitta partners som delar er vision. Tänk på att ni har chansen att visa vägen med era event. Ta vara på eventen och gör dem till verktyg för att inspirera till ett mer hållbart samhälle!”